BROASCA Aurelian

Nascut la 10 iulie 1971 in Constanta;
Absolvent al Academiei de Arte Plastice Bucuresti,1996,sectia Pictura;
Membru al Uniunii Artistilor Plastici Filiala Constanta din 1996;
 ……………………………………………………………………………………………….
Expozitii de grup:
1992-Alba Iulia ,jud.Alba;
1993-Galeria Dominus Bucuresti;
1994-Galeria Academiei de Arte Bucuresti,Galeria Dominus Bucuresti;
1995-Targoviste (Gh.Petrascu) ,Salonul de iarna Constanta;
1996-Institutul Roman de Cultura Venetia –Italia,Salonul de iarna Constanta;
1997-Galeria Apollo-Bucuresti, Salonul de iarna Constanta;
1998- Salonul de iarna Constanta  , Muzeul de Arta Ploiesti;
1999-Yokohama-Japonia,Cluj_Napoca,Mangalia , Galeria de arta Alba Iulia;
2000-Cerul Militar National Bucuresti-Galeria Artelor;
2001- Salonul de iarna Constanta;
2002- Salonul de iarna Constanta;
2004-Muzeul de Arta Constanta(februarie), Muzeul de Arta Constanta(aprilie);
2005- Muzeul de Arta Constanta(iunie), Muzeul de Arta Constanta(august);
2006- Muzeul de Arta Constanta(august),Salonul de iarna Constanta;
2007- Salonul de iarna Constanta;
2008- Muzeul de Arta Constanta(iunie ),Galeria de Arta Mamaia –Constanta, Muzeul de Arta Constanta(decembrie);
2009-Muzeul de Arta Constanta “Scara cu flori”(februarie-martie),expozitie de grup mai-iunie,
2010- Muzeul de Arta Constanta- “Scara cu flori”(martie),”Limbaj si semn”(iulie),Saloanele Dobrogei
2011- Muzeul de Arta Constanta “Scara cu flori(martie),
2011- Palatul Parlamentului “Interferente dobrogene”(septembrie)
2011- Muzeul de arta Constanta “Salonul de iarna” (decembrie)
2012-Muzeul de Arta Constanta “Scara cu flori(martie),
2012-Muzeul de arta Constanta “Salonul de iarna” (decembrie)
2013-Muzeul de Arta Constanta “Scara cu flori(martie),
2013-Muzeul de arta Constanta “Salonul de iarna” (decembrie)
2014-Muzeul de Arta Constanta “Scara cu flori(martie),
2014-Muzeul de arta Constanta “Salonul de iarna” (decembrie)
2015-Muzeul de Arta Constanta “Scara cu flori”(martie),
2015-Muzeul de arta Constanta “Salonul de iarna” (decembrie)
2016-Casa Avramide Tulcea,
           Norvegia
Casa Schiller-Bucuresti ,
          Palatul Cotroceni-Bucuresti
Teatrul de Stat Constanta
2017 – Muzeul de Artă Constanţa – „Salonul de iarnă”
– Biblioteca Naţională a României – București – „Salonul de vară”
– Bienala Naţională – Tulcea
– Bienala Naţională – Arad
– Salonul de arta medievală, Biblioteca Națională a României
– “Urban versus rural” – Gallery București
– Biblioteca Naţională a României – București – „Salonul de iarnă”
2018 – Muzeul de Artă Constanţa – „Poetici Vizuale”
– Biblioteca Naţională a României – București – „Salonul de primăvară”
– Biblioteca Naţională a României – București – „Salonul de vară”
– Salonul de artă medievală, Biblioteca Națională a României

……………………………………………………………………………………………….

Expozitii personale:
2003- Muzeul de Arta Constanta;
2005-  Muzeul de Arta Constanta;
2007-Galeria Apollo Bucuresti;
2009-Muzeul de arta Constanta
2011- Muzeul de arta Constanta
2017-Expozitie personala Bucuresti Galeria U-ART
 ……………………………………………………………………………………………….
Tabere de creatie:
1998-Valea Doftanei;
1999-Alba-Iulia – Stremt
2011-Balcik
2012-Mila 23
2013-Balcik
2014-Mila 23
2015-Ostrov,Crisan
2016-Hunedoara, Crisan
2017 – Târgoviște, Topalu
2018 – Topalu
Calatorii de documentare:
1993-Franta( Paris, Cluny, Macon)
1995-Austria( Viena) , Italia(Venetia, Bologna, Arezzo, Ravenna, Pisa, Florenta
2007-Spania (Madrid, Toledo, El Escorial) , Malta
2008-Italia (Pisa, Florenta, Verona, Venetia), Franta (Paris)
2009-Italia (Roma),Bulgaria (Balcik),Viena
2010-Londra
2011-Amsterdam
2017 – Grecia

2017……………………………………………………………………………………………………………………………………………

printre albastruri - aurelian broasca

Printre albastruri

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

69 img658
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
muzeu din roma - aurelian broasca

Muzeu din Roma

……………………………………………………………………………………………………………………………………………
img659 Aqua 10
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
performance - aurelian broasca

Performance

……………………………………………………………………………………………………………………………………………
71 76
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
batran dintr-un sat dobrogean - aurelian broasca

Patran dintr-un sat dobrogean

……………………………………………………………………………………………………………………………………………
img662Aqua 9……………………………………………………………………………………………………………………………………………
raducu si citiva concetateni - aurelian broasca

Raducu si citiva concetateni

……………………………………………………………………………………………………………………………………………
inserare in delta - aurelian broasca

Inserare in delta

birt intr un sat din dobrogea

……………………………………………………………………………………………………………………………………………
concetatenii - aurelian broasca

Concetatenii

……………………………………………………………………………………………………………………………………………
drum catre mare - aurelian broasca

Drum catre mare

cherhanaua albastra - aurelian broasca

Cherhanaua albastra

……………………………………………………………………………………………………………………………………………
desen de succes - - aurelian broasca

Desen de succes

……………………………………………………………………………………………………………………………………………
70 Aqua 11
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
cadru pentru o pictura celebra - aurelian broasca

Cadru pentru o pictura celebra

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

Opinii Critice

Chipuri și stări este o expoziție eclectică, o succesiune neașteptată de imagini care, fără a se exclude, a se opune între ele, ne dezvăluie o diversitate de atitudini ale artistului în fața unor momente din viață, a unor amintiri din copilărie sau a unor imagini, peisaje, colțuri din natură care i-au marcat memoria afectivă. Toate acestea sunt transpuse vizual într-o permanentă pendulare între realitate și stare, între amintire și proiecție, întărind convingerea că dacă lumea este efemeră, sentimentele rămân.

Roxana Bărbulescu
critic de artă

Aurelian Broască pictează şi desenează neobosit, cu vervă, scrutător şi interesat, realizând lucrări de forme şi dimensiuni variabile, adaptate motivului ales, fără a-şi cenzura apetenţa către monumental. În compoziţii, portrete, peisaje şi naturi moarte – şi am numit astfel principalele genuri pe care le abordează, acest colorist prin excelenţă utilizează deopotrivă datele realului şi structurile imaginarului, secvenţa recognoscibilă şi proiecţia acesteia în simbol sau în istoria culturală, resursele viziunii mimetice, dar şi haloul asociaţiilor pe care le declanşează. Echilibrul compoziţional este urmărit cu ochi şi mână sigure, alcătuind armătura pe care se desfăşoară dinamic, prezentarea, enunţul temei. În jur creşte cu vervă picturală, cu dorinţa de a fi explicit şi complet, o revărsare de semne care invadează şi în cele din urmă cucereşte planul de apropiere. Această pendulare între forma recognoscibilă şi aura ei, între linia de contur şi suprafaţa de culoare, între cuprinderi perspectivale vaste şi secvenţe care pot deveni efigii, nu reprimă nici tentaţia spiritului geometric, nici recursul la poezie.

Dr. DOINA PĂULEANU
critic de artă

Stăpân al măiestriei şi al tehnicalităţilor, tânărul Aurelian Broască ne amăgeşte cu o boare de clasic liniştit, pastelat şi luminos, pentru a ne arunca imediat în lumea lui intempestivă, şarjată, cu subtil meşteşug al pamfletului şi sarcasmului. Pictorul se raportează cu multă siguranţă la personalitate, cu şăgalnică închinăciune şi iute surprindere în interpretare. În portretul de expresie îşi mângâie victimele cu ulei şi tehnici mixte, ca un năzdrăvan flamand scăldat în culoare. Aurelian Broască este un astfel de pictor fără frică de oameni, care îi vorbesc, iar el ni-i vorbeşte în cadrele sale cu meşteşug alcătuite. Mai încolo, la peisaj, artistul îşi trage sufletul şi cade în mrejele reveriei. E multă iubire unde pune el lumina, în transparenţe mediteraneene şi accente pontice. Detaliul e ca un salut matinal ce îţi înseninează ziua şi te face prieten cu toate locurile pe unde nu ai trecut, dar le-a portretizat pictorul. Şi mai este mult joc de spaţii cromatice, ca atunci când vorbeşte limba naturii statice, a alcătuirii de atelier sau doar de imaginaţie şi observaţie. E mult talent şi încântare în pictura lui Aurelian Broască, într-o armonie de predestinare şi nerăbdare, o permanentă simeză, ce te apropie de artă şi de fericiţii ce trebuie să fie aceia care ne-o creează.

Dr. MARIUS TIŢA
critic de artă

Artist la vârsta definirilor, a maturităţii creatoare, pictorul constănţean Aurelian Broască cochetează inspirat, alcătuindu-şi un univers propriu de imagini, cu marile etape ale picturii universale, de la Renaştere şi până la postimpresionism, într-o construcţie de factură postmodernă. Cel mai dificil pentru artistul contemporan este să aleagă ceea ce i se potriveşte din multitudinea de opţiuni stilistice, atunci când priveşte în urmă, cu scopul de a da un viitor operei sale. Urmând această direcţie, Aurelian Broască reuşeşte să-şi armonizeze interesul nedisimulat faţă de arta înaintaşilor cu propria viziune asupra universului vizibil. O viziune clasică, senină, contemplativă, într-un înveliş postmodern, astfel ar putea fi definită, desigur fără pretenţia adevărului absolut, pictura sa. Surprinzătoare astăzi, pentru un artist încă tânăr, înconjurat şi asaltat de ispita experimentului şi a negării esteticului de dragul esteticului, este alegerea genurilor clasice: portretul, natura statică şi peisajul. Aurelian Broască optează pentru ele explicit, fără ezitare, le explorează, le încarcă cu nostalgie, le descoperă atmosfera şi sugerează privitorului existenţa unei frumuseţi tainice a chipurilor, a lucrurilor şi a locurilor ce se află dincolo de imaginea creată pe pânză. Obiectele din naturile statice semnate Aurelian Broască respiră o viaţă proprie, sunt fie melancolice purtătoare de amintiri, fie microcosmosuri vegetale desprinse din natura dăruită spre bucurie. Peisajele acestui pictor, ce poartă asupra sa pecetea sudului, a mării, a cerului cu lumină veşnic schimbătoare de deasupra ei, se învăluie într-o diafană atmosferă albăstrie care le desprinde din cotidian şi din timp, proiectându-le într-o eternitate calmă, blândă, liniştitoare. Cu personajele din pânzele lui Aurelian Broască, autoportrete, portrete sau pastişe ale unor celebre personaje ale istoriei picturii se trece însă într-un alt registru: al ludicului, al unui umor fin, al resemantizării postmoderne. Fără să se supună unei direcţii unice, dovedind o mare mobilitate atât în alegerea motivelor, cât şi în abordarea acestora, Aurelian Broască se dovedeşte un artist în plină expansiune, cu o dinamică interioară ce ne lasă să ghicim abordări noi şi surprinzătoare şi de aici înainte.

LUIZA BARCAN
critic de artă