Expoziția de pictură intitulată ”Impresii” a artistei plastice Dana Nechita ne introduce într-o lume prin excelență picturală. Imagini din Balcic, Hârsa, Grecia, București, dar și simple naturi statice cu flori sunt recompuse cromatic ca într-un jurnal de sentimente exprimate prin culoare. Utilizând cu precădere tehnica picturii în ulei, Dana Nechita inițiază în fiecare lucrare a sa un dialog cu realitatea înconjurătoare, ce reușește să ne transmită pasiunea, sinceritatea cu care artista execută tablourile, făcându-ne părtași la momente pline de frumusețe și armonie. Sunt colțuri din natură, peisaje, naturi statice cu flori, motive care au fost des ilustrate de-a lungul timpului în pictură, dar elementul care le individualizează, în cazul expoziției de față, este conținutul afectiv care se regăsește în special în cromatică.
Dacă în expozițiile anterioare la care Dana Nechita a participat am remarcat o statornică apropiere de peisajele marine, în cea de față, un loc preponderent îl ocupă vegetalul, peisajele ce ne dezvăluie o artistă ce reușește, prin sensibilitate și un simț nativ al culorii, să descompună și să recompună cromatic structura lucrurilor, generând în compozițiile sale în special o stare afectivă.
Așa cu spuneam și mai devreme, indiferent de tematica aleasă în picturile ei, Dana Nechita este într-un permanent dialog cromatic cu tot ce o înconjoară, dar această dorință de a-și exterioriza sentimentele prin culoare se manifestă în mod deosebit în noua seria de peisaje de la Hârsa. Pot spune că această serie constituie miezul acestei expoziții în jurul căruia gravitează toate celelalte lucrări nu doar pentru că sunt printre ultimele sale tablouri, dar plăcerea cu care a pictat în tabăra de la Hârsa este cuprinsă în fiecare centimetru pătrat de pânză. Liniștea pădurii, Luminiș, Toamnă la Hârsa, La conac, După seceriș sunt lucrări în care Dana recreează atmosfera acelor locuri minunate pe care le impregnează cu trăirile ei, într-o alternanță unitară de linii și forme dominate de cromatica verde a vegetalului.
……………………………………………………………………………………………………………..………………………
……………………………………………………………………………………………………………..………………………
Parcurgând în continuare lucrările Danei remarcăm modalitatea diferită cu care compune tablourile: în unele lucrări, precum Muzeul Zambaccian sau Vilă din Dorobanți se distinge o disciplină în geometria formelor ce-și pierde treptat din rigurozitate cedând definitiv în favoarea culorii, cum bine observăm în Nuferi la Giverny sau Introspecție, în care simplitatea compozițională este compensată, dar și echilibrată, de suprapunerile de tușe în nuanțe subtile de verde și albastru.
……………………………………………………………………………………………………………..………………………
……………………………………………………………………………………………………………..………………………
Nu pot trece neobservate nici cele două peisaje de iarnă în care moliciunea rece a zăpezii este redată de albul nuanțat cu delicatețe și rafinament de griuri-albastrui și violacee sau peisajele primăvăratice, pline de lumină, de la Muzeul Satului văzute prin prisma propriei sensibilități la care se adaugă spontaneitate specifică plein-air-ului.
Spiritul delicat în care tratează întreg repertoriul de subiecte se regăsește și în compozițiile în care centrul de interes îl constituie florile. Crizanteme, garoafe, trandafiri se profileză pe fundalurile vibrate de griuri și brunuri ce le scot în evidență materialitatea potențându-le în același timp cromatica rafinată și subtila interferare a luminii cu culoarea.
Dar Dana Nechita va rămâne mereu o împătimită a peisajelor marine, deși nu ele fac în principal obiectul acestei expoziții, ea declarându-se profund fascinată în special de valențele expresive ale întinderilor de apă, de multitudinea de nuanțe de albastru și turcoaz pe care le descoperă pe suprafețele într-o continuă mișcare, prilejuindu-i realizarea unor efecte picturale deosebite. Balcicul este unul dintre locurile pe care le îndrăgește foarte mult pentru că îi oferă o diversitate de imagini ce-i merg direct la suflet și îi dau, în același timp, posibilitatea de a imprima pe pânze o întreagă pleiadă de sentimente și impresii pe care întinderile marine le are asupra sa.
În completarea gândurilor mele referitoare la lucrările din această expoziție a Danei Nechita, aș dori să-l citez pe Tudor Vianu care în studiul său asupra esteticii consideră că: ”prin opera de artă întrevedem personalitatea artistului. În lucrarea artistică prețuim pe lucrător, îndemânarea lui, vigoarea și originalitatea sufletului său. Prețuirea artei este în același timp și a artistului căruia i se datorează. Încântarea pe care o resimțim în fața unei opere artistice se întregește cu admirația pentru facultățile artistului și uneori cu iubirea față de sufletul lui.” Mi s-a părut potrivit acest punct de vedere asupra artei pentru că Dana Nechita, prin tot ce pictează, își expune în special sufletul.
Roxana Bărbulescu – critic de artă