Metanoia – Mary Niculae, Biblioteca Nationala a Romaniei

…..Suntem împreună astăzi, în spațiul Sălii Pergament a Bibliotecii Naționale a României, la un eveniment special căruia pot să-i dau cu ușurință conotațiile unui început de drum expozițional, ale unui prim pas pe care Mary Niculae îl face într-un univers al artei ale cărui coordonate au fost trasate de-a lungul timpului de fiecare artist în parte în funcție de stilistica proprie, dar și de viziunea cu care a perceput și redat atât lumea înconjurătoare, cât și sentimentele și trăirile generate de aceasta.

MERY - VERNISAJ 5
…..În această expoziție, Metanoia, este vorba în primul rând despre stări, despre învăluirile și dezvăluirile unui suflet sensibil, dar expansiv, despre acea tatonare a lumii interioare care duce firesc la descărcare emoțională, la exteriorizare, culorile și gestul cu care sunt așternute pe pânză fiindu-le un numitor comun.
…..Parcurgându-i lucrările, este fascinant să vezi cum Mary transpune ideea metanoiei găsindu-i vizual un sens particular ce situează suprafețele compoziționale între schimbarea spiritului și penitență în fața artei. Printr-un melanj de naturalețe, impuls emoțional și curaj asociativ, Mary realizează în tablourile sale un joc fascinant între materia cromatică și percepția ei senzorială ce generează o atmosferă dominată de sentiment și empatie.


MERY - VERNISAJ 4

…..Indiferent de tematica abordată, natură statică cu flori, peisaje sau câteva compoziții ce se distanțează de un figurativ evident, remarcăm dintr-o primă privire apetența cu care Mary utilizează cu generozitate pasta, de multe ori într-o formă brută a ei, direct din tub, ca în cazul roșului, galbenului sau al verdelui, din dorința de a sugera palpabilul, cuțitul de paletă fiindu-i un instrument nelipsit și îndrăgit în crearea unor efecte sculpturale.

MERY - ROXANA BARBULESCU 1

…..Astfel putem remarca în majoritatea lucrărilor sale, precum Ah, roșul ei, Metanoia, Toamnă arhitecturală, Efect marin, Îmbrășișările florilor de soare sau Infuzie de galben, ca să menționez doar câteva, remarcăm cum pasta simulează texturi telurice sau vegetale ce întăresc, prin această detașare de suprafața bidimensională a pânzei, intensitatea metanoică a stării de spirit a artistei.
…..Muntele vine spre noi, petalele florilor îți sugerează gestul de a le atinge ori de a le prinde în palmă sau chiar ai tendința de a adulmeca parfumul lanului de lavandă. Totul este vibrant, într-o mișcare continuă. Tușele sunt largi, cuțitul de paletă imprimându-le forță astfel că se poate vorbi de o adevărată exuberanță în compunerea formelor ce-și atinge apogeul în incandescența culorii pure.

MERY - VERNISAJ
…..De asemenea, putem vedea în două lucrări ale sale, Te-am visat printre năvoade și Albastru cum integrează inventiv materiale textile tocmai pentru a întări esența mesajului pe care dorește să-l exprime. Dar indiferent de tematica abordată, Mary își compune pânzele într-un mod firesc, intuitiv, cu o spontaneitate a gestului și un neastâmpăr al spiritului care se transmite privitorului, făcându-l părtaș la acest spectacol vizual.

MERY - VERNISAJ 2
…..Nu pot trece neobservate nici titlurile lucrărilor, însoțite și de un mic text, ce vin să întregească tablourile, să le explice conținutul într-un mod plăcut de data aceasta auzului, potențându-le, într-un mod poetic, mesajul. Astfel, prin expresivitate și jocuri de cuvinte, toate titlurile, ca de exemplu Tiptil prin iarbă, Așa arată el, dorul, Este ca o scoatere din mine, Te-am surprins în albastru demonstrează faptul că Mary, înainte de a lăsa lucrările să ni se confeseze, dialoghează cu ele și le dă un sens care e specific trăirilor și sentimentelor ei, integrându-le totodată într-un teritoriu distinct, privilegiat din sfera comunicării.

MERY - VERNISAJ 8
…..Nu vreau să închei fără a menționa lucrarea Marea suplețe a nopții pentru că ea este cea care într-un fel încheie parcursul vizual al expoziției. Ea semnalează o schimbare a manierei pe care am întâlnit-o în celelalte lucrări ale artistei Mary Niculae atât datorită abstractizării totale a compoziției, dar și a tehnicilor diferite de realizare, Mary folosindu-se de diverse instrumente neconvenționale pentru a crea amestecuri și efecte de culoare pe întreaga suprafață. Aș vrea să o consider sămânța sădită în această expoziție pentru una care va urma.

Roxana Bărbulescu – critic de artă