WALLS
Prezentare: Ruxandra Demetrescu
Expun: Jani Pietsch | Doris Hinzen-Röhrig | Marie Rolshoven | Florian Voss | Cătălin Bădărău | Adriana Florea Băloiu | Anca Boeriu
Vernisaj: Vineri, 14 Octombrie 2016, 7.00 pm
Go Art Projects
Str. Semicercului, Nr. 10, Sector 1, Bucharest
Perioada: 14 – 30.10.2016
“On allait coller un homme contre un mur et lui tirer dessus jusqu’à ce qu’il crève…”
(Jean-Paul Sartre, Le mur)
„Proiectul găzduit de galeria Go Contemporary prezintă rezultatele unei inedite colaborări dintre Go Art Projects (platformă de artă contemporană) și Fantom Berlin – Netzwerk für Kunst und Geschite(n): trei artiști români (Adriana Florea Băloiu, Anca Boeriu și Cătălin Bădărău) dialoghează cu patru autori germani (Jani Pietsch, Marie Rolshoven, Florian Voss și Doris Hinzen-Röhrig) încercând să tematizeze vizual semnificațiile profunde, plurivoce ale zidurilor. Căci zidul a fost privit ca un obstacol dramatic, care desparte, delimitează și exclude, ca un semn al graniței (zidul Berlinului) și al morții (zidul execuției din nuvela lui Sartre). Mai presus de orice, zidul poartă urmele vizibile ale timpului, devenind un martor privilegiat al istoriei recente.
Expoziția Ziduri confruntă spectatorul cu puncte de vedere și repere conceptuale distincte, configurate vizual în instalații compuse din medii diferite (pictură, sculptură, obiect, fotografie, video și sunet).
În iluziile (Illusion) Adrianei Băloiu, zidul devine un pretext pentru evaziune (“zidurile, graniţele, limitările existenţei umane, exterioare sau interioare … sunt acolo, aici, peste tot. Ştim. Dar ce putem face mai bine cu informaţia asta este să o ignorăm, să închidem ochii şi să imaginăm un scenariu de vis”)
Dimpotrivă, pentru Anca Boeriu zidul este o realitate concretă (construită din personaje monumentale – femei și copii – decupate în tablă zincată, peste care intervine cu desen și culoare), dar și o metaforă a exilului (imaginat în expoziție printr-un perete pe care sunt expuse monotipii figurând condiția femeii emigrante).
În Derail, Cătălin Bădărău a creat un zid prin aglomerarea de personaje, care formează o masă aproape informă, sugerând o umanitate în derivă.
În raport cu dimensinea mai mult sau mai puțin metaforică cultivată de artiștii români, autorii germani au optat să fructifice exemplar momente emblematice ale istoriei recente. Astfel, proiectul Eingesperrt_Ausgesperrt (Locked In_Locked Out), prezentat în urmă cu doi ani în galeria berlineză Fantom, creează un dialog între mai multe secvențe istorice care tematizează zidul ca graniță și simbol al expulzării, exilului și – in extremis – al morții.
Instalația video realizată de Marie Rolshoven și Florian Voss rememorează cele 136 de victime ale zidului berlinez, fructificând vizual cercetările istoricilor Hans-Hermann Hertle și Maria Nooke, publicate în volumul Die Todesopfer an der Berliner Mauer 1961-1989. Mai exact, cei doi autori reconstituie virtual zidul berlinez, proiectând pe imaginea acestuia, așa cum a fost, graffiti ce sugerează sau narează, în cuvinte și ideograme, istoria victimilor, așa cum nu a fost niciodată scrisă pe zidul real, demolat după 1990.
Jani Pietsch a suprapus în Ausgesperrt aus Europa imaginea filmată a unui zid de sârmă ghimpată (cel ce delimitează enclava spaniolă Melilla din Maroc, figurând granița sudică extremă a Europei) cu înregistrări sonore în patru limbi (mărturii ale emigranților din generații și spații diferite, obligați să aleagă exilul ca unică formă de supraviețuire).
Pentru Doris Hinzen-Röhrig, zidul pare a fi un martor vizibil al istoriei, frutificat într-o serie de fotografii peste care a intervenit cu elemente picturale.
Parcursul creat în expoziție obligă, în cele din urmă, spectatorul să facă un exercițiu – necesar – de rememorare a unei istorii recente comune, pentru a combate tentația – inevitabilă – a uitării.”
Ruxandra Demetrescu
11 octombrie 2016